PRZERWA WAKACYJNA
Dotrwaliśmy do końca roku szkolnego, był to rok pełen trudnych zdarzeń, ale daliśmy radę. Pozostaje życzyć i mi i Wam spotkania w kolejnym roku szkolnym, spotkania nie online lecz na żywo, bo taka terapia jest najefektywniejsza. Poza tym tradycyjnie udanych, spokojnych wakacji i nie zapominajcie o ćwiczeniach artykulacyjnych (to zaledwie kilka minut dziennie, a dzięki temu we wrześniu będzie łatwiej i przyjemniej).
Oprócz ćwiczeń, które już dobrze znamy, zaproponuję na wakacje ćwiczenie oddechowe – recytacja krótkiego, rymowanego tekstu na jednym oddechu:
„Kura”
Nabieramy powietrze nosem i na jednym oddechu mówimy tekst:
Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…
I liczymy do tylu, do ilu potrafimy najwięcej:)
„Rosół”
Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…
„Wrony”
Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!
Co zyskujemy dzięki takim ćwiczeniom?
Jednocześnie pamiętajmy, że ćwiczenia oddechowe robimy tylko kilkukrotnie. Nie dłużej niż 3 do 5 minut. Z dziećmi, które nie mają przeciwwskazań do ich wykonywania.
A MOŻE BY TAK ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE INTERAKTYWNE?
W chwili obecnej nie mamy możliwości popracować przed lustrem, ale internet jest bogatym źródłem informacji i podpowiedzi, oto co znalazłam i polecam, bo warto korzystać z takich pomocy, uatrakcyjniaja one zajęcia. Wiemy doskonale, że ciagłe powtarzanie tych samych ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny, prędzej czy później nuży jednak dziecko, stąd też pomysł na inną formę pokazu, ale równie skuteczną.
Logopedyczne żabki, w formie gry karcianej prezentują rózne układy - ćwiczenia artykulacyjne - do powtarzania:
https://wordwall.net/pl/resource/1589959/%C4%87wiczenia-artykulacyjne-printoteka
HOMO TABLETIS
Czy znacie takie pojęcie? A moze macie takie osobniki w domach?
Kampania „Mama, tata, tablet” prowadzona przez Fundację Dzieci Niczyje powstała z myślą o rodzicach dzieci w wieku od 0 do 6 lat.
Oto przerażajace dane:
40% dzieci 0-2 rż korzysta z tabletów lub smartfonów. W wieku 5-6 lat - 84%. 60% rodziców, udostępnia dzieciom tablet lub smartfon, żeby zająć się swoimi sprawami. (Millward Brown dla FDN, 2015). Rekomendacje Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej (AAP) wykluczają udostępnianie urządzeń ekranowych dzieciom 0-2 rż. Badania AAP wskazują w tym kontekście m.in na zagrożenia dla rozwoju mózgu dziecka.
Rodzice coraz młodszych dzieci udostępniają im tablety i smartfony.
Żeby zwrócić ich uwagę na możliwe negatywne konsekwencje takiej sytuacji wykreowano nowy gatunek naczelnych – Homo tabletis.
Lekką formę animacji stylizowanej na film przyrodniczy połączono z przekazem do rodziców: nie bądźcie tabletowymi rodzicami - udostępniajcie dzieciom urządzenia ekranowe tylko na określonych zasadach.
Polecam do obejrzenia filmik promujacy tę akcję, jako logopeda ale i jako rodzic, na prawdę warto:
https://www.youtube.com/watch?v=YmX20QCtBvw&t=6s
Przedstwiam cd. darmowych serwisów, z których można korzystać pracujac z dzieckiem w domu :
Serwisy, z których warto korzystać...
Ciekawym serisem jest yummy.pl. W tym serwisie znajdziecie Państwo ćwiczenia/gry wspierające terapię logopedyczną. Program jest podzielony na 3 części oferujące zadania dla przedszkolaków, uczniów i młodzieży. Z założenia służy nauce języków obcych: angielskiego, francuskiego i niemieckiego, ale wersja polska stanowi świetne uzupełnienie terapii logopedycznej i edukacji polonistycznej. Każdy znajdzie tu coś dla swego dziecka. Osobiście polecam gry słowne:)
http://www.yummy.pl/na-skroty/pl/game/all/1
Reasumując, kluczem do sukcesu terapii logopedycznej jest systematyczna praca. Praca zawoalowana w zabawę i przyjemnie spędzony czas i podszyta miłymi uchu pochwałami, które oprócz sprawiania przyjemności dziecku, budują mu w głowie pozytywną samoocenę, która zaprocentuje na pewno w dorosłym życiu.
Dzisiaj kilka słów do rodziców dzieci przedszkolnych.
Wśród dzieci przedszkolnych dużą grupę stanowią dzieci z wadą wymowy. Zadaniem nauczyciela jest pomoc tym dzieciom. Poniżej prezentuję przykładowe ćwiczenia do zastosowania w terapii jak i profilaktyce wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym.
PRZYKŁADY STOSOWANYCH ĆWICZEŃ:
Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego). Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady dla dzieci młodszych:
1. „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
2. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
3. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
4. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
5. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
6. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
7. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
8. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
9. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Przykłady dla dzieci starszych:
1. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
2. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewanie sylab.
3. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
4. Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).
5. Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
6. Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
7. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
8. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
9. Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
10. Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
11. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
12. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
13. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej
Ćwiczenia oddechowe:
Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przykłady:
1. Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
2. Dmuchanie na płomień świecy.
3. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
4. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
5. Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
6. „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
7. Chuchanie na zmarznięte ręce.
8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
9. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”.
10. Nadmuchiwanie balonika.
11. Naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu.
12. Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
13. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
14. Liczenie na jednym wydechu.
15. Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
16. Powtarzanie zdań szeptem.
17. Naśladowanie śmiechu różnych osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
UWAGA!
W ZWIĄZKU ZE ZMIANAMI W FORMIE NAUCZANIA WSKUTEK ZAGROŻENIA EPIDEMIOLOGICZNEGO NASTĘPUJE ZMIANA FORMUŁY KĄCIKA LOGOPEDYCZNEGO. W dalszym ciągu będę rozwijała zagadnienia powyżej, ale zachęcam rodziców uczniów uczęszczających na moje zajęcia w szkole, aby kontynuowali terapię logopedyczną w domu tak jak współpracowaliśmy dotychczas, ale oprócz tego zaglądali na stronę i kożystali z propnowanych tu ćwiczeń.
Drodzy rodzice pamiętajcie o zeszytach zajęć logopedycznych, w które dotychczas służyły utrwalaniu nabytych umiejętności i z których nadal należy korzystać, tak jak dotychczas.
Niezależnie od wady wymowy jaką ma dziecko, każde zajęcia rozpoczynamy od ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Proponuję tzw rozgrzewkę, czyli codzienne ćwiczenia przed lustrem (dużym czy małym, jest to bez znaczenia, ważne aby można było zobaczyć ruchy ust i języka) 10 min:
ĆWICZENIA WARG:
ĆWICZENIA JĘZYKA:
Przypominam, iż przy wadach wymowy typu międzyzębowego nie wykonujemy ćwiczeń wymagających wysuwania języka poza obręb ust, gdyż dodatkowo utrwala to istniejącą wadę.
Żeby urozmaicić ćwiczenia logopedyczne polecam korzystanie z dostępnych serwisów oraz stron przeze mnie sprawdzonych. Zanajdziecie tam Państwo gry i zabawy dla każdego dziecka, mogą wykonyywać je wszystkie dzieci przedszkolne w ramach uatrakcyjnienia dnia:)
Przydatne linki:
Na początek porady, nie tylko logopedyczne:
https://www.superkid.pl/artykuly-dla-rodzicow
Tutaj ćwiczenia logopedyczne, ale w innej formie:
https://www.youtube.com/watch?v=CA5fc6e-eZw
Pomoce, karty pracy do pobrania dla przedszkolaka iale i starszaka:
https://logopedarybka.pl/pomoce/darmowe/
Kącik logopedyczny, czyli a..b..c.. poprawnej wymowy powstał dla rodziców i nauczycieli oraz wszystkich zainteresowanych tematem. Ma pełnić funkcje profilaktyczno- doradcze, a także wspomagać terapię logopedyczną poprzez zamieszczane propozycje ćwiczeń.
Drodzy rodzice, to Wy jesteście tymi, którzy pierwsi zwracają się do dziecka i to Wy poprzez obserwację możecie pierwsi postawić diagnozę. Często w swojej pracy spotykam się z bagatelizowaniem problemu jakim jest nieprawidłowa wymowa, dotyczy to zwłaszcza małych dzieci . Owszem istnieją wady, które logopedia nazywa rozwojowymi lub fizjologicznymi i tymi nie należy się martwić, ale o tym z jakim rodzajem mamy doczynienia często rodzice nie wiedzą. Tu wkraczam – Ja, aby wyjaśniać i temu służyć będzie także Kącik…
Na początek postawmy sobie pytanie: Czym jest mowa?
MOWA pełni ważna funkcję w procesie myślenia i komunikowania się.
Znajomość prawidłowego rozwoju mowy jest konieczna, aby można było we właściwy sposób kierować tym rozwojem, a także dostrzec pojawiające się zaburzenia. Jeśli rodzice przegapią te sygnały, to w następnej kolejności odpowiedzialność ponoszą nauczyciele wychowania przedszkolnego, którzy mają obowiązek informować i kierować do właściwych specjalistów. W przypadku niedosłuchu, opóźnienia rozwoju mowy, wad zgryzu i wzroku, wczesna interwencja gwarantuje sukces podjętej terapii.
Niezwykle ważne jest zadawanie pytań , dziś odpowiadam na pytanie zasadnicze: Co powinno Nas niepokoić?
W kolejnych artykułach rozwinę powyższe punkty, postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące rozpoznawania wad wymowy wśród dzieci.
Zainteresowanych zapraszam na konsultacje w szkole.
BRAK MOWY i OBNIŻONA SPRAWNOŚĆ SŁUCHU
Czy Twoje dziecko na pewno dobrze słyszy?
Niemowlęta uczą się mówić podczas pierwszego roku życia słuchajac wymawianych do nich słów. Jeśli dziecko ma problemy ze słyszeniem, czyli ma utratę słuchu to:
Dlatego ważne jest wczesne stwierdzenie wady słuchu, najlepiej w ciągu pierwszych 2 lat życia dziecka, ponieważ wtedy nauka słyszenia i mówienia jest procesem naturalnym. Rodzice, zwracajcie uwagę na częste zapalenia ucha, gdyż są one jedną z przyczyn niedosłuchu.
Istnieja powody do niepokoju jeżeli dziecko w wieku od 0 do 1 r. ż.:
1 - 2 lat:
WYMOWA MIĘDZYZĘBOWA
Zwana także seplenieniem międzyzębowym, uznawana jest za zmianę patologiczną i podlega terapii niezależnie od wieku, im wcześniej zauważymy ten specyficzny sposób wymowy tym lepiej dla naszego dziecka, gdyż należy natychmiast podjać terapię logopedyczną, aby zapobiec utrwalaniu nieprawidłowego nawykuartykulacyjnego.
Na czym polega specyfika wymowy międzyzębowej? Samo pytanie narzuca już odpowiedź, otóż realizując głównie głoski dentalizowane (s z c dz; sz ż cz dż; ś ź ć dź), ale też przedniojęzykowo-zębowe (t d n l) dziecko wkłada język między zęby. Przyczyną często bywa zbyt długie ssanie smoczka lub picie z butelki, lecz także nieprawidłowy zgryz.
mgr Elżbieta Kołomyjska
Logopeda szkolny
Imieniny:
Heleny i Pawła
Portal odwiedziło 504376 osób
Aktualnie przebywa 17 osób